Merkontwikkeling
Presentatie nieuw stadsmerk
Mei 2023
Stad van historie, stad van morgen. Den Bosch Partners presenteerde woensdag 26 april het nieuwe stadsmerk voor Den Bosch aan bestuurders en iedereen die betrokken was bij de totstandkoming van het merk.
Een nieuw stadsmerk. Waarom?
Laat het duidelijk zijn: Voor een stad ontwikkel je geen merk, het is van zichzelf al een merk. Elke stad heeft al een bepaalde plek in de wereld, een historie, een DNA. Mensen kennen de stad en hebben er bepaalde associaties bij. En dat geldt zeker voor een stad als Den Bosch. Toch is het belangrijk om het te beschrijven en er (her)nieuw(d)e symboliek aan te verbinden. Symbolen waarmee mensen hun verbinding met de stad kunnen laten zien. Hierdoor kan de stad zich tonen, ontwikkelen en groeien. Een nieuw stadsmerk zorgt voor de samenhang tussen alle uitingen van onze gezamenlijke identiteit. Het is van én voor alle Bosschenaren.
Een nieuw stadsmerk zorgt voor de samenhang tussen alle uitingen van onze gezamenlijke identiteit. Het is van én voor alle Bosschenaren.
Eindhoven
Peter Kentie, directeur van de stichting Eindhoven365 was uitgenodigd om middels het verhaal van Eindhoven, te laten zien hoe een beeldmerk kan helpen om een eenduidig beeld van de stad naar buiten te brengen “Het is een symbool geworden van Eindhovenaren die trots op hun stad zijn. “Je identificeert je met iets waar je van houdt.” Kentie benadrukt dat merk bouwen een spel van de lange adem is: maak keuzes voor de toekomst en houd daaraan vast.
Peter Kentie: Maak keuzes voor de toekomst en houd daaraan vast.
De kunst van verenigen.
Waar Eindhoven destijds te maken had met een identiteitscrisis bij de start, heeft Den Bosch een heel duidelijk DNA. Vanuit die gedachte heeft een ‘Bosch collectief’ samen gebouwd aan het fundament onder het merk Den Bosch. Een jaar lang werd intensief onderzoek gedaan naar de historie, de kleuren en de mentaliteit van de stad. Uit talloze gesprekken, ontmoetingen en een diepe duik in het Bossche wel en wee hebben wij het Bossche DNA vertaald naar een heldere boodschap: Den Bosch verstaat de kunst van verenigen. En dat is bijzonder. Want met onze kunst van verenigen, verbeeldingskracht, daadkracht en levenslust bouwen wij vandaag de kathedralen voor morgen.
Logo: Het is van én voor alle Bosschenaren
Vanuit het fundament is het nieuwe stadsmerk ontstaan. Dit nieuwe stadsmerk zorgt voor samenhang tussen alle uitingen van onze gezamenlijke identiteit.
Het ontwerp van het stadsmerk is ontwikkeld door een groep Bossche ontwerpers. Met verschillende achtergronden en vanuit verschillende disciplines hebben zij samengewerkt aan deze prachtige opdracht: het vormgeven van de visuele identiteit van de stad. Binnen het nieuwe beeldmerk komen oud en nieuw samen met een mengkleur in het midden die de vereniging symboliseert. Een dynamisch logo dat voor iedereen vrij is om te gebruiken. De enige beperking is het gebruik van de bruin/roze kleurvariant, die is voorbehouden aan het gebruik door Den Bosch Partners. Alle andere kleurvarianten van het beeldmerk zijn vrij om te gebruiken.
De ontwikkeling van de visuele identiteit is niet het eindpunt, we staan nog maar aan het begin. Het markeert de start van ons samenwerken aan de stad. Bestuurders, ondernemers en bewoners voorop. Ieder vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheid. Samen bouwen we de kathedralen van morgen. En om die stelling kracht bij te zetten hebben we een motto voor de stad ontwikkeld: Zin in Morgen.
Samen bouwen we de kathedralen van morgen. En om die stelling kracht bij te zetten hebben we een motto voor de stad ontwikkeld: Zin in Morgen.
Zin in morgen
Morgen ontstaat niet vanzelf. Dat vraagt iets van elke Bosschenaar. Zoveel mensen, zoveel mogelijkheden. Samen bereik je meer dan alleen. Dat bewijzen we in Den Bosch keer op keer. Wij zijn en maken zelf onze stad.
En nu: wat doen we morgen?
Met enkel lanceren redden wij het niet. De nieuwe merkidentiteit moet omarmd worden. Vooral de inwoners van Den Bosch moeten de nieuwe branding van de stad gaan omarmen. Het is hun stad. Om dat te realiseren, zal Den Bosch Partners de nieuwe stijl de komende maanden implementeren, verder uitdragen en Bosschenaren oproepen om mee te doen. Hiervoor worden praktische dragers ontwikkeld, zoals een website, social media kanalen en een fysieke winkel. Daarnaast werken we samen met Bossche partijen aan nieuwe campagnes gericht op inwoners, ondernemers, studenten en bezoekers.
Vooral de inwoners van Den Bosch moeten de nieuwe branding van de stad gaan omarmen, met trots zoals ze dat zo goed kunnen. Het is hun stad.