Ga naar de inhoud

Merkontwikkeling

Merk Den Bosch

Het eerste jaar van Den Bosch Partners stond volledig in het teken van de merkontwikkeling van de stad. Want een succesvol stadsmerk komt voort uit het DNA van de stad. Oftewel: wie zijn we? Hoe doen we? Waar komen we vandaan? Daar ligt het fundament voor de nieuwe branding van Den Bosch. Uit talloze gesprekken, ontmoetingen en een diepe duik in het Bossche wel en wee hebben wij het Bossche DNA vertaald naar een heldere boodschap: Den Bosch verstaat de kunst van verenigen. Vervolgens hebben we een week lang in een ‘pressure cooker’ met twintig Bossche marketing-strategen en ontwerpers als merkteam het eerste merkfundament gelegd. In mei hebben we het nieuwe stadsmerk gelanceerd.

Een nieuw stadsmerk. Waarom? 

Laat het duidelijk zijn: Voor een stad ontwikkel je geen merk, het is van zichzelf al een merk. Elke stad heeft al een bepaalde plek in de wereld, een historie, een DNA. Mensen kennen de stad en hebben er bepaalde associaties bij. En dat geldt zeker voor een stad als Den Bosch. Juist daarom is het belangrijk deze te beschrijven en er symboliek aan te verbinden. Symbolen waarmee mensen hun verbinding met de stad kunnen laten zien. Hierdoor kan de stad zich tonen, ontwikkelen en groeien.

Een nieuw stadsmerk zorgt voor de samenhang tussen alle uitingen van onze gezamenlijke identiteit. Het is van én voor alle Bosschenaren.

Het DNA van Den Bosch

In 2022 hebben we het fundament gelegd voor de nieuwe visuele identiteit. We hebben dat gedaan in samenwerking met de partners in de stad. In de vele gesprekken die wij dwars door de stad hebben gevoerd, hebben we het DNA vertaald in een kernzin: Den Bosch verstaat de kunst van verenigen.

Alles valt of staat bij samenwerking. Al sinds jaar en dag weten de Bosschenaren elkaar te vinden. Die verbinding vinden we vanzelfsprekend terug in het rijke landschap van verenigingen, clubjes, organisaties en netwerken. Niet in de laatste plaats door de enorme hoeveelheid inzet, toewijding en betrokkenheid van vrijwilligers.

Kortom: Den Bosch verstaat de kunst van verenigen. En daar zijn we trots op.

Bossch Collectief

Het ontwerp van het stadsmerk is ontwikkeld door een groep Bossche ontwerpers. Met verschillende achtergronden en vanuit verschillende disciplines hebben zij samengewerkt aan deze prachtige opdracht: het vormgeven van de visuele identiteit van de stad. Wat betekent Den Bosch historisch en wat mag Den Bosch morgen worden?

Wapenschild

Den Bosch draagt een rijke historie met talloze wapens, families en generaties. Daarom hebben we het kader van een wapenschild als centraal symbool gekozen. Het kader biedt ruimte aan elke Bosschenaar, met welke achtergrond dan ook.

Kleur

De kleuren komen voort uit uitgebreid onderzoek naar de historische kleuren van Den Bosch en de kleuren van de toekomst. Er zijn letterlijk met een pipetje kleuren opgehaald. Zo herken je wellicht de rode kleur van het stadshuis. Alle kleuren gaan over traditie (links) en vernieuwing (rechts) . Ze gaan over de binnenstad, maar ook over de wijken. Over oud en jong. In elk schild zitten die tegenstellingen. In het midden van het schild komen de kleuren samen, verenigd ontstaat er een meng kleur. Dat is de kleur van morgen.

Voor het eigen beeldmerk van Den Bosch is gekozen voor de kleurstelling bruin (historie) met roze (toekomst) met in het midden de mengkleur felrood.

Den Bosch Kapitaal

Bosschenaren hebben een eigen taal, een bourgondische levensstijl en zijn trots op de stad. Daarom is er ook een eigen letterbeeld ontwikkeld. Vriendelijk en toch eigenwijs, leesbaar maar net even
anders. Het lettertype heet: Den Bosch Kapitaal.

Logo

Merksysteem: Kunst van verenigen

We hebben 36 verschillende kleurcombinaties. Deze kleurcombinaties staan voor de buurten en wijken, de feesten en bijeenkomsten, de winkeliers en bewoners. Iedereen hoort erbij en dat zorgt voor een dynamische, leefbare stad. Het verleden mengt zich automatisch in het midden met de toekomst.

We willen uiteindelijk naar een open logo- systeem, waarin de identiteit voor iedereen zoveel mogelijk vrij wordt gegeven om ermee aan de slag te gaan.

Strategie

Mark de Greeff, Linda van den Dungen, Lianne Elemans Den Bosch Partners / Roel Stavorinus johnvenn agency / Lieke Dols The Forward Club / Mijke Pol Pol & Van Oijen / Marcel Ploegmakers Arthur & Brent / Levi Sars, Thijs van Gerwen,  Nick van de Hei Fama Volat

Ontwerp

Petra Janssen, Edwin Vollebergh, Marije Vercoelen Studio Boott / Nina van Bart Studio Nina van Bart / Peter Korsman Autograph / Thomas de Bruin Buro Meta / Pim de Brock Pitcher / Bart Linders Pitcher / Rik Bevers, Jan Wolfs Studio Tween