Ga naar de inhoud

Vergroening van de binnenstad

Pop-up stadspark als interventie voor meer groen

Fotografie: Leon van de Broek

Uitdaging:

Vergroening is een belangrijk thema in Den Bosch. De historische binnenstad is mooi, maar heeft ook uitdagingen zoals steeds warmere zomers en daarbij komende hittestress. Want door dichte bebouwing in combinatie met schaarste aan groen, water en wind, blijft de warme in binnensteden ‘hangen’ en is de temperatuur hoger dan in omringende gebieden. Vergroening zorgt bovendien niet alleen voor verkoeling maar verbetert het de aantrekkelijkheid van de leefomgeving. Wat effect heeft op verblijfsduur en besteding.

In een belevingsonderzoek onder regionale bezoekers kwam vergroening van de Bossche binnenstad als urgent thema naar voren, specifiek het Burgemeester Loeffplein. Den Bosch Partners start een groeninterventie om dit aan te pakken, met als belangrijkste doel vergroening van de versteende binnenstad op agenda te krijgen. Blijvende impact.

Aanpak:

Den Bosch Partners is in februari 2023 aan de slag gegaan met de realisatie van een tijdelijke interventie: Pop-up Stadspark Den Bosch. Ontwerpend denken stond centraal in dit project. Ontwerpstudio 1:1, die veel ervaring heeft met groeninterventies, heeft de ontwikkeling van het Pop-up Stadspark begeleid.
Met deze interventie laat de stad zien dat, met wat ambitie en lef, een grauwe, functionele plek kan worden getransformeerd tot een oase van groen en beleving. Interventie-denken bleek nog geen gemeengoed. De ontwikkeling liep tegen traditionele regels en kaders aan. Dat is in een actieve en enthousiaste samenwerking met ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeente ‘s-Hertogenbosch met resultaat aangepakt.

“Je kunt heel lang praten over hoe dat zou moeten, maar met tijdelijke experimenten kun je ook concreet laten zien hoe het kan.”

Mark de Greeff, Den Bosch Partners

Resultaat:

Burgemeester Loeffplein werd een groene oase, die direct vol stond met spelende kinderen, nieuwsgierige bewoners en bezoekers die even tot rust kwamen tijdens een dagje weg. Het werd in het begin met enige scepsis ontvangen, ruim een week was het park ’trending topic’ op sociale kanalen. Maar het groeide snel uit tot een levendige plek van gemeenschapszin. Het Pop-up Stadspark bracht mensen bij elkaar. Iedereen had er en mening over en dat was exact de bedoeling. Hierdoor is er een podium gecreëerd om aan iedereen uit te leggen wat het doel was van deze interventie. Daarmee ontstond er draagvlak wat heeft geleid tot permanente vergroening van het Burgemeester Loeffplein en de start van Stads Bosch Beheer, een collectief dat zich inzet voor verdere vergroening van de stad.

“Jong en oud kwam af op de evenementen. Mooi om te zien hoe zelfs omwonende Bosschenaren stonden te juichen vanaf hun balkon.”

Stefan van Ham, Programmamanager

Meer lezen? Lees onder de video de doelen & resultaten

Doelen & resultaten

  • Awareness voor vergroening
    Het park was bovenal bedoeld als interventie om vergroening van de versteende binnenstad op agenda te krijgen. Ruim een week lang was de aanleg van het Pop-up Stadspark trending onderwerp op de sociale kanalen in de stad. Het Pop-up Stadspark bracht mensen niet alleen letterlijk bij elkaar. Iedereen had er en mening over en dat was exact de bedoeling. Hierdoor is er een podium gecreëerd om aan iedereen uit te leggen wat het doel was van deze interventie. 
  • Energieke plek voor spelende kinderen
    Het was cruciaal dat het park aantrekkingskracht zou hebben op kinderen. Spelende kinderen geeft een gevoel van vitaliteit en draagt enorm bij aan de aaibaarheid van de interventie. Daarnaast bereik je veel ouders als je hun kinderen bereikt. De ruim drie maanden dat het Pop-up Stadspark heeft gestaan was het continue een magneet voor spelende kinderen. Vooral de speeltoestellen zorgden voor de aantrekkingskracht. Ouders gingen een ijsje halen en samen met de kinderen in het Pop-up Stadspark opeten. Bezoekers namen even een momentje rust tussen het winkelen door. 
  • Plek voor tijdelijke culturele programmering
    Het park is er ook om inwoners, cultuurmakers en bezoekers met elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld door lezingen, salsa-avonden, creatieve workshops en muzikale jamsessies te organiseren. Het park cultureel programmering was uitdagend, met een korte voorbereidingstijd en door de zomerperiode . Maar er is hier hard aan gewerkt en er zijn yal van mini evenementen georganiseerd samen met partners in de stad. Van salsa-avonden tot kindervoorleesmiddagen en van Parijse markt tot en met een groot skate-event. Een evenement waar het volledige park vol stond met bewuste én toevallige bezoekers. Een geweldige dag van positiviteit, kunst, cultuur en ontmoetingen.  
  • Realiseren van blijvende impact
    Het was een belangrijkste ambitie om collectieve verontwaardiging te creëren over het terugkeren naar de oude versteende situatie. De gemeente reageerde hierop door het Burgemeester Loeffplein permanent te vergroenen. Dit resulteerde in een blijvend groene plek in de stad. Den Bosch Partners lanceerden als vervolg op het park het initiatief Stads Bosch Beheer, een creatief collectief dat zich inzet voor verdere vergroening van Den Bosch.
  • Zichtbaarheid nieuwe merk Den Bosch 
    De vormgeving is ontwikkeld als afgeleide van het nieuwe merk Den Bosch. Daarmee is gebruik gemaakt van de energie van vernieuwing die het merk met zich meebracht. Anders heeft het park het merk weer versterkt als concrete interventie om het merk zichtbaar te maken

Details
Meer weten voor het stadspark? Stuur een mail naar Stefan, Programmamanger Pop-up stadspark.